mandag 13. januar 2014

Trolltind


Fakta

Høyde: 1347 meter ( ca 800 høydemeter å gå)Plassering: På grensen mellom Nesset og Sunndal (Møre og Romsdal)GPS-koordinater: N 62° 42.832', E 8° 14.078'Turbeskrivelser, etc (eksterne nettsider):


Se video fra en av turene her:





Er du på jakt etter en forholdsvis enkel men samtidig flott topptur på ski, er Trolltind et kjempebra valg. Toppen som hever seg 1347 meter over havet, ligger på grensen mellom Romsdal og Nordmøre og har flott utsikt mot de storslåtte fjellene i Eresfjorden og Eikesdalen, samt Sunndalsfjellene på litt lenger avstand.

Kommer du fra retning Molde passerer du Skrøåtunnelen før du kommer inn til Jordalsgrend. Etter å ha passert brua like etter tunnelen svinger du av til høyre og følger veien innover i fjellet. Dette er bomvei så ha med deg 50 kroner. Da jeg var der i 2012 stoppet veien ved brua, men nå har veien blitt gjort lenger og går nesten to kilometer videre, noe som frakter deg over skoggrensen med bilen. Dette visste ikke jeg da jeg var der nå i påska og jeg fikk meg dermed en litt unødvendig lang skitur. Men er det vinterføre vil det ikke være dumt å ha trekk på alle fire hjulene, det fikk jeg merke den siste gangen jeg prøvde meg...jeg fikk meg en time lenger skitur enn de som kjørte firehjulstrekkere.

Etter veien slutter er det bare å følge skisporene til andre som har gått før deg, såframt du ikke er så heldig å være den første på fersk pudder. Turen starter med slak motbakke et par kilometer slik at man får varmen i kroppen. Deretter går den opp en ganske lang og bratt bakke til høyre før du er oppe på breen som ligger rett under toppen. Selve toppen er så bratt at de aller fleste tar av seg skiene nedenfor. God tur!


Bildeserie fra mars 2013:




























Vis større kart

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar